Gestalt-Art therapie in de praktijk.

VOORBEELD van spelen met gekleurd zand.

‘Meisje van 11 jaar staat op het punt de overgang te maken naar de middelbare school’.
Ondanks het pestgedrag in groep 8 veel loyaliteit naar haar klasgenoten.

We starten met ieder een vierkant vel, insmeren met gesso als ondergrond.

Wil je eens je eigen gang gaan. Ze start vanuit een idee. Het word een mandela en ze zet met potlood cirkels en patronen uit. Gaandeweg laat ze het idee los.

Na vijf minuten ruilen we van vel. Dat is moeilijk voor haar. Moet ze nu afmaken waar ik aan begonnen was?

Ik daag haar nogmaals uit haar eigen gang te gaan. Eerst kijkt ze nog hoe ik bezig ben, dan laat ze dit los.

(Nog eens vijf minuten verder).

Ze kijkt naar het beeld wat ze gemaakt heeft. Ze ziet een klein vissegraatje…een zijweggetje….. Leuk om ergens anders naartoe te gaan, zegt ze. Ik voel me ook wel verdrietig. Ik wil ook hier blijven.
Wat zie je in je beeld, zegt het iets over jou

… vanuit het hier en nu iets met aandacht in beeld brengen …

Nieuw: … zelf op weg gaan brengt plezier …

… experimenteren met nieuw gedrag is een uitdaging …

… voorzichtig zelf op weg gaan …

… het benoemen en het voelen van emoties geeft ruimte …

VOORBEELD van werken in de vorm met klei en je lijf.
‘Cliënt komt te laat op de afspraak’

We starten met een homp klei in de stilte. Wil je eens stilstaan bij hoe je lijf nu voelt, welke
gedachten er zijn en of je een emotie kunt waarnemen en breng wat je zo tegen komt eens in de klei tot uiting.

Er ontstaat een beeld in de klei.

Het is lastig voor haar om verantwoordelijkheid te nemen voor haar te laat komen. De schuld komt in haar omgeving te liggen.

Als snel wordt er een patroon duidelijk. Herkenning ook in het dagelijks leven. Als ze het risico loopt dat de ander boos wordt door haar gedrag dan loopt de fysieke stress op en het hoofd gaat bagatelliseren. Zo erg is het toch ook weer niet. Lichaamstaal laat zien dat er geen oogcontact is met mij.

Dat geef ik haar terug. Er volgen een tijdje veel woorden en ik ervaar weerstand. Ze wil geen verantwoordelijkheid nemen voor haar gedrag.

Ik besluit over te gaan naar leren door te doen. Er is herkenning naar een situatie als klein meisje waar het thema zijn oorsprong heeft. Door dit in beeld te brengen in de ruimte en nog eens uit te spelen, helpt haar lijf haar naar het alsnog voelen van de emoties en hoe pijnlijk dat als kind voor haar geweest is.

De weerstand lost op, er komt inzicht in het steeds zich herhalende patroon en ruimte om alsnog verantwoordelijkheid te nemen.

Eigen verantwoordelijkheid voor nieuw gedrag.

 

… jezelf uiten vanuit je lichamelijk gewaarzijn
in het hier en nu …

 

… een gevoel dient zich aan …

 

… verantwoording nemen geeft ongemak, roept weerstand op en komt dichtbij …

 

… bang om te voelen, angst om niet meer aardig gevonden te worden, angst om te verliezen? …

 

… het patroon in stand willen houden;wat levert het op om niet te hoeven voelen? …

 

… beseffen wat de oorzaak is van je gedrag …

… oefenen en experimenteren in een veilige omgeving zonder oordeel …

 

… ruimte om emoties te leven en te voelen …

 

… niet meer overleven binnen een patroon maar het bewust ervaren van emoties zonder angst …

… helen en jezelf opnieuw vrij maken …

Heb je behoefte aan meer informatie over Gestalt-Art therapie, bezoek dan de website van de door jou gekozen therapeut om alles te lezen over zijn of haar persoonlijke visie en werkwijze.